FUNDUSZ SOŁECKI, informacja dla mieszkańców

Zbliża się termin zwoływania zebrań wiejskich i podejmowania decyzji jakie przedsięwzięcia będą realizowane na terenie poszczególnych sołectw w ramach funduszu sołeckiego.Wniosek danego sołectwa o realizację przedsięwzięcia uchwala zebranie wiejskie z inicjatywy sołtysa, rady sołeckiej lub co najmniej 15 pełnoletnich mieszkańców sołectwa.

W  związku z tym  pragnę  przekazać  mieszkańcom  Gminy Mielec  kilka podstawowych informacji dotyczących wyboru zadań, jakie mogą zostać realizowane w 2014 roku, jak planować wydatki w ramach funduszu sołeckiego w oparciu o obowiązujące przepisy.

Fundusz sołecki to pieniądze, które mają służyć mieszkańcom i zintegrować   lokalną społeczność w podejmowaniu działań zmierzających do poprawy warunków   życia mieszkańców. Jest wyodrębniany w budżecie gminy, przez cały czas pozostaje zatem jego częścią, dlatego dotyczą go wszystkie rygory i obostrzenia wynikające z wydatkowania środków publicznych.

O przeznaczeniu funduszu sołeckiego decydują bezpośrednio mieszkańcy sołectw na zebraniach wiejskich w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy. Za wykonanie funduszu sołeckiego, podobnie jak całego budżetu gminy, odpowiada wójt. 0 tym,  czy w gminie  zostanie wyodrębniony  fundusz  sołecki, decyduje rada gminy. Musi to zrobić podejmując do 31 marca każdego roku stosowną uchwałę dotyczą kolejnego roku kalendarzowego.

Rada Gminy Mielec na sesji w dniu 18 marca 2013 r. podjęła uchwałę Nr XXVIII/216/2013 w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2014 roku.Sołtysi z poszczególnych wsi w terminie do 31 lipca 2013 r. otrzymali informację o wysokości środków przypadających sołectwu w ramach funduszu sołeckiego na 2014.

Ustawa z 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim wskazuje, że środki z funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć określonych we wniosku sołectwa, które są:
- zadaniami własnymi gminy,
- służą poprawie warunków życia mieszkańców,
- są zgodne ze strategią rozwoju gminy.


Jak z tego wynika, podstawą do ustalenia katalogu dopuszczalnych działań realizowanych w ramach funduszu sołeckiego jest ustawa o samorządzie gminnym.
Zgodnie z art. 7 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym   zadania własne gminy obejmują w szczególności sprawy:
1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia  w  wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków
komunalnych,   utrzymania   czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony zdrowia,
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,
8) edukacji publicznej,
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
11) targowisk i hal targowych,
12) zieleni gminnej i zadrzewień,
13) cmentarzy gminnych,
14) porządku   publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym  wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu
przeciwpowodziowego,
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania   aktywności obywatelskiej;
18) promocji gminy,
19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,
20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Ponadto ustawa przewiduje, że środki funduszu mogą być przeznaczone na pokrycie wydatków na działania, które zmierzają do usunięcia skutków klęski żywiołowej na podstawie ustawy z 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej.


Zgodnie z artykułem 1 ustęp 3 ustawy o funduszu sołeckim „środki funduszu przeznacza się na realizację przedsięwzięć, które zgłoszone we wniosku są zadaniami własnymi gminy, służą poprawie warunków życia mieszkańców i są zgodne ze strategią rozwoju gminy."
Powyższe warunki muszą być spełnione łącznie.
Oznacza to w praktyce, że jeżeli ten warunek nie będzie dochowany - wójt zobowiązany jest odrzucić wniosek sołectwa.


Przygotowywanie wniosków do funduszu sołeckiego powinno mieć charakter wspólnego działania  społeczności  danego  sołectwa i  Urzędu  Gminy.  Dotyczy to takich  spraw jak konieczność uwzględnienia uwarunkowań prawnych, sprawdzenia celowości zadania z gminnymi dokumentami planistycznymi, itd.

Dodatkowe ograniczenia w realizacji zadań planowanych w ramach funduszu sołeckiego mogą być związane z koniecznością posiadania odpowiednich zezwoleń przewidzianych prawem i zabezpieczenia środków na ten cel.
Przy planowaniu wydatków z funduszu sołeckiego trzeba również pamiętać iż realizacja większych zadań inwestycyjnych wiązać się często będzie z koniecznością sporządzenia odpowiedniego kosztorysu zadania, prowadzenia nadzoru poprzez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia.

Zdania zaplanowane w ramach funduszu nie powinny przekraczać kwoty funduszu przypadającej na dane sołectwo.


Biorąc pod uwagę powyższe informacje proszę mieszkańców poszczególnych sołectw o rozsądne wyceny planowanych przedsięwzięć.


Jednocześnie informuję, że w przygotowywanym budżecie na 2014r. nie zamierzam umieszczać zadań takich jak: montaż progów zwalniających, placów zabaw, wiat przystankowych, remontów i doposażania budynków komunalnych w tym budynków OSP i stadionów (poza robotami objętymi dofinansowaniem z RPO WP), oświetlenia ulicznego, tablic informacyjnych oraz podobnych niskobudżetowych wydatków.

Takie zadania zatem jeżeli zachodzi istotna potrzeba ich wykonania mogą zostać wprowadzone do budżetu w ramach funduszu sołeckiego.


Zachęcam również do zgłaszania pomysłów realizowanych w ramach inicjatyw społecznych. W przypadku jeśli mieszkańcy są w stanie i chcą sami wnieść wkład by szybciej przeprowadzić remont lub wykonać inne działania ważne z ich punktu widzenia, to proszę o uznanie takich przedsięwzięć i dofinansowanie niezbędnych wydatków ramach funduszu sołeckiego. Tym sposobem z udziałem społeczności poszczególnych sołectw możliwa jest m.in. modernizacja kanałów i rowów, niedużych odcinków dróg. Bardzo ważnych dla społeczności naszej gminy.

Termin na zgłaszanie zadań w ramach inicjatyw społecznych upływa również z dniem 30 września.

Treść uchwały Rady Gminy w sprawie inicjatyw lokalnych jest pod linkiem:

http://www.wrota.podkarpackie.pl/res/bip/gminy/ug_mielec/uchwaly/ll/lis/XIV_98_ll_resolu t.pdf

Szczegółowych informacji udziela w powyższych sprawach  Stanisława Wrażeń, pok. 28 tel. 17 7730590 wew. 25

Wójt Gminy Mielec /-/Kazimierz Gacek