Radny Fryderyk Kapinos wnioskuje

Komisja Bezpieczeństwa Publicznego i Zatrudnienia Sejmiku Województwa Podkarpackiego

23.01.2012

W ramach dyskusji radny Fryderyk Kapinos poruszył problem miasta Mielca, które jako miasto powiatowe nie ma drogi krajowej.
Stwierdził, iż miasta Brzozów i Lubaczów jako mniejsze miasta nie mają także drogi krajowej, natomiast wszystkie duże miasta w Województwie Podkarpackim mają drogi krajowe tylko Mielec, który jest dużym miastem przemysłowym jej nie posiada. Dodał, iż wiadukt, który był wybudowany 30 lat temu, a gdy był on wiceprezydentem miasta Mielca w latach 2007 -2010 był w złym stanie, odpadały duże kawały żelbetu i już wtedy była obawa, że ktoś może zginąć. Dodał, iż jeśli chodzi o bezpieczeństwo jest mu  przykro, gdyż ciągle mówi o moście na Woli Mieleckiej i o drodze od Mielca na Tarnów co nie przynosi efektów.

Przytoczył także sytuację wypadków jakie miały miejsce na moście w Woli Mieleckiej. Wyjaśnił, iż fakt ten był spowodowany tym, że chodniki kończą się na moście, są pourywane i potem ich nie ma. Dodał, iż pisał w tej sprawie wielokrotnie interpelacje. Zwrócił się także z zaproszeniem do pani Dyrektor Marii Ragan oraz pana Dyrektora Kazimierza Surmacza oferując własny transport aby przekonali się jak to wygląda i jak w tym miejscu jest niebezpiecznie. Dodał, iż był świadkiem kilku wypadków właśnie w skutek kończącego się chodnika na moście i zaczynającego się poobrywanego żużla. Wyjaśnił, iż most znajduje się na pograniczu miasta Mielca i gminy Mielec dlatego ani miasto ani gmina nic nie robią.

Poruszony problem na Komisji Bezpieczeństwa Publicznego i  Zatrudnienia Sejmiku WP przez Radnego Sejmiku Fryderyka Kapinosa.

Komisja Gospodarki i Infrastruktury Sejmiku Województwa Podkarpackiego   5.01.2012                                                          
w Rozdziale 60013 – Drogi publiczne wojewódzkie w punkcie 3 - wydatki na opracowanie dokumentacji  kwoty 700 tysięcy złotych na budowę rond w Woli Mieleckiej na skrzyżowaniu dróg 984 i 983 oraz 984 z drogą powiatową 152, przygotowanie dokumentacji technicznej budowy rond w Woli Mieleckiej  oraz brakujących chodników, oraz przygotowanie dokumentacji technicznej na ciąg pieszo-rowerowy przy drodze wojewódzkiej 984 w km  32+805 do 334 + 860 przez Las Piątkowski. Źródło finansowania – zmniejszenie wydatków z  Rozdziału 75075 Promocja jednostek samorządu terytorialnego. Wnioskodawca: p. Fryderyk Kapinos.


Linia kolejowa na L-25 Ocice - Mielec– Dębica

Składam wniosek o wpisanie linii kolejowej na L-25 (Łódź Kaliska – Dębica) na odcinku Ocice – Dębica na listę Wieloletniej Prognozy  Finansowej Województwa Podkarpackiego.. Zastanawiałem się jaką wybrać najlepszą drogę, aby tą tak ważną i potrzebną inwestycją zainteresować, a następnie przekonać Zarząd Województwa Podkarpackiego i Sejmik Województwa Podkarpackiego, abyśmy wspólnie zechcieli poszukiwać sposobów na jej sfinansowanie. Ze względu na rozmiar i koszt realizacji tej inwestycji, zaangażowanie autorytetu Zarządu Województwa i Sejmiku Podkarpackiego jest niezbędna. Myślę, że gdybyśmy jako Komisja Gospodarki i Infrastruktury,  a nie radni w pojedynkę, byli inicjatorami tego zadania, to już na samym początku tej drogi, ranga przedsięwzięcia byłaby właściwa.

Uzasadnienie:
Wspomniany odcinek linii kolejowej łączy komunikacyjnie dużą część województwa podkarpackiego od powiatu stalowolskiego, poprzez tarnobrzeski, mielecki po dębicki. Przy tej kolejowej drodze zlokalizowane jest gro przemysłu naszego województwa. Jeśli zważyć, że linia kolejowa biegnie wzdłuż drogi wojewódzkiej, to odciążenie je od transportu masowego byłoby w pełni uzasadnione.

Samorząd Województwa Podkarpackiego współfinansował opracowanie studium wykonalności kompleksowej modernizacji linii kolejowej L-25 na odcinku Ocice – Dębica. Przeprowadzona analiza ekonomicznej efektywności wykazała, iż realizacja przedsięwzięcia jest ze społecznego punktu widzenia, w pełni uzasadniona. Świadczą o tym podstawowe wskaźniki jakie zostały w opracowaniu przedstawione:  wskaźnik ENPV, wynoszący  165 055 tys PLN oraz wyższy od przyjętej stopy dyskontowej wskaźnik ERR, wynoszący 10,43 proc. Zakładana 5,5 procentowa stopa zwrotu z inwestycji będzie osiągnięta mimo kosztów generowanych przez realizację projektu.

Przedsięwzięcie jest możliwe do realizacji w etapach. Najpotrzebniejsze w tej chwili to jest wykonanie remontu, a w wielu miejscach odbudowa torowiska. Kolejna infrastruktura mogłaby być realizowana w kolejnych etapach i terminach.

Znalezienie środków na sfinansowanie modernizacji linii kolejowej L-25, wymagałoby nie tylko nas radnych, ale również parlamentarzystów. Ze względu na to, że UE stawia na ruch kolejowy jako priorytetowy sposób przemieszczania się mieszkańców, to zajęcie się tym problemem już teraz wydaję się najwłaściwsze.