Wybrano podwariant 1b dróg dojazdowych do mostu na Wisłoce

Podczas specjalnej sesji Rady Powiatu Mieleckiego, która odbyła się w auli Zespołu Szkół Technicznych, radni wskazali preferowaną lokalizację drogi dojazdowej do drugiego mostu na Wisłoce. Większością głosów, radni zdecydowali o wyborze podwariantu 1b.


Wybranie przez radnych lokalizacji dla drogi dojazdowej do drugiego na Wisłoce mostu rozpoczyna długi etap zarówno przygotowań projektowych jak i źródła finansowania. Według wstępnych wyliczeń koszt realizacji najdłuższego podwariantu 1b liczącego 11,5km ma wynieść około 185mln zł.

Radni zaopiniowali podwarianty. „Nie łudźmy się, że doczekamy tego mostu”
Po blisko dwuletnich dyskusjach na temat lokalizacji budowy drugiego mostu na rzece Wisłowce wraz z poprowadzeniem dróg dojazdowych w końcu doszło do sesji, na której radni powiatu mieleckiego wskazali preferowany wariant. Większością 20 radnych za i trzech przeciwko opowiedzieli się za podwariantem Ib.

Specjalna sesja Rady Powiatu Mieleckiego odbyła się w auli Zespołu Szkół Technicznych w Mielcu i praktycznie w całości poświęcona była dyskusji na temat poszczególnych wariantów poprowadzenia dróg dojazdowych do drugiego mostu na rzece Wisłoce. Obecny na sesji był przedstawiciel firmy projektowej, która zajmowała się przygotowaniem wszystkich podwariantów. Przedstawiał on szczegóły dotyczące wszystkich koncepcji poprowadzenia dróg dojazdowych.

Na sesji zjawiło się kilkudziesięciu mieszkańców miejscowości przez które przebiegać będą drogi dojazdowe. Obradom przyglądali się też uczniowie ZST.
- Opracowana dotychczas dokumentacja stanowi dopiero pierwszy etap drogi do realizacji celu jakim jest budowa drogi i mostu umożliwiającego dojazd do strefy przemysłowej Mielca – zwracał uwagę starosta powiatu mieleckiego podkreślając jednocześnie, że w czasie obrad zwraca się do radnych o opinię na temat wariantów. – Chcemy poznać opinię radnych zanim Zarząd Powiatu podejmie ostateczną decyzję co do przyjęcia konkretnego wariantu – dodawał.
- To co powiem, będzie bardzo niepopularne, ale nie oczekuję oklasku. Na cały ten projekt możemy potrzebować nawet 200 mln zł. Pytanie podstawowe, skąd weźmiemy te środki? Nie mamy i nie będziemy mieć tych pieniędzy – grzmiał Andrzej Osnowski podkreślając jednocześnie, że „źródełko unijnego finansowania wysycha albo już wyschło”. Osnowski stwierdził dodał, że oczekiwanie na unijne pieniądze będzie naiwnością i „możemy się przejechać”. – Nie łudźmy się, że za naszej bytności na tej ziemi, my ten projekt zrealizujemy – podsumował Andrzej Osnowski.

Więcej optymizmu wyrażali pozostali radni, w tym także członkowie Zarządu Powiatu. Padły wyrazy oczekiwań, że most ten będzie zrealizowany w przyszłych latach i „jeszcze wszyscy będziemy nim jeździć”. Konkrety dotyczące finansowania tak kosztownej inwestycji jednak nie padły. Pojawiały się jedynie sugestie, z jakich programów ewentualnie będzie można  pozyskiwać środki.

W dyskusji krótki głos zabrali także mieszkańcy Woli Mieleckiej i Trzciany. Powtórzone zostały głosy o potrzebie budowy mostu, ale wciąż nie było jednoznacznej zgody na poprowadzenie dróg przez którąś z tych miejscowości. – Nie chcemy być postrzegani jako ci, którzy przerzucają drogę do innych, nie chcąc jej u siebie – mówił Mariusz Kawalec, mieszkaniec Woli Mieleckiej i radny Gminy wiejskiej Mielec.



Podwariant Ib najbardziej wysunięty na północ, oznaczony kolorem zielonym

Podwariant Ib rozpoczyna się w miejscowości Piątkowiec na drodze wojewódzkiej nr 984. Początek trasy został zlokalizowany poza istniejącą zabudową na granicy istniejących obszarów leśnych. Od początkowego skrzyżowania trasa została poprowadzona na północ, głównie w obszarach leśnych, dla minimalizacji zbliżeń i uciążliwości dla okolicznych mieszkańców.

Dalej przebiega po terenach rolniczych równolegle do istniejącej drogi gminnej i zabudowy. Następnie śladem tzw. „pańskiej drogi” kieruje się na północny-wschód aż do przecięcia się z istniejącą drogą powiatową nr 1152R Borowa – Czermin – Przecław w miejscowości Trzciana. Na końcowym odcinku „pańskiej drogi” oraz wzdłuż drogi powiatowej znajduje się zabudowa mieszkaniowa. Tutaj konieczne będą wyburzenia.

Dalej droga ponownie została poprowadzona po terenach rolniczych aż do włączenia do trasy podwariantu Ia tuż przed Rzędzianowicami. Na wysokości ujęcia wody w Rzędzianowicach wariant Ia zmienia kierunek na zachodni przecinając drogę wojewódzką nr 983.

Dalej projektowana droga po terenach rolnych kieruje się w stronę rzeki Wisłoki. W obszarze międzywala rzeki przewidziano budowę mostu. Po przekroczeniu rzeki droga wkracza w obszar wsi Złotniki. Z uwagi na zwartą zabudowę wzdłuż istniejącej drogi przecięcie się trasy wariantu z drogą wymaga wyburzenia kilku budynków.

Dalej terenami rolnymi droga zmierza w kierunku drogi wojewódzkiej nr 985, na skrzyżowaniu której zaprojektowano dwupoziomowy węzeł drogowy zintegrowany z wiaduktem nad równoległą do drogi linią kolejową. Następnie droga krzyżuje się z istniejącą drogą wojewódzką nr 985 na wysokości istniejącego jej skrzyżowania z ul. Kosmonautów. W tym miejscu planowany jest węzeł drogowy umożliwiający bezkolizyjny przejazd nową drogą nad drogą wojewódzką nr 985 i równoległa do niej linią kolejową. Koniec wariantu znajduje się na istniejącym skrzyżowaniu ul. Kosmonautów z ul. Szybowcową.

To paradoksalnie najdroższa opcja
Pozytywnie zaopiniowany przez radnych i jednocześnie wskazywany jako najlepszy przez Zarząd Powiatu podwariant Ib to paradoksalnie najdroższa opcja poprowadzenia dróg dojazdowych do nowego mostu na Wisłoce. Wedle wstępnych szacunków firmy projektowej realizacja podwariantu Ib to wydatek ok. 185 mln zł. – To wszystko wynika głównie z długości poszczególnych wariantów. Najdłuższy i tym samym najdroższy wariant ma 11,5 km długości – wyjaśniał w trakcie wtorkowej sesji Paweł Mieszkowski z krakowskiej firmy projektowej.

W dyskusji na temat wyboru konkretnego wariantu najwięcej obiekcji wywoływała konieczność wyburzeń budynków mieszkalnych. W przypadku podwariantu Ia koniecznych do wyburzenia było 6 budynków w tym 2 budynków mieszkalnych. Podwariant Ib wymaga wyburzenia już 8 budynków w tym 3 budynków mieszkalnych.

Liczyło się także sąsiedztwo. Bliższe i dalsze
Twórcy wariantów przeanalizowali je również pod względem liczby domów znajdujących się w sąsiedztwie planowanego przebiegu drogi. Przyjęli miarę 50 metrów od osi projektowanej drogi w każdą ze stron – tutaj liczone były już wyłącznie budynki mieszkalne. I tak w przypadku wariantu Ia i Ib sytuacja jest najbardziej korzystna – sąsiadują z ok. 25 budynkami mieszkalnymi na całej swojej długości. Dla porównania w przypadku wcześniejszych wariantów 2 i 3 liczba ta wynosiła już między 45 a 49 budynków mieszkalnych.

Zdaniem Mieszkowskiego ważnym wskaźnikiem była też konkretna odległość budynków mieszkalnych od projektowanej drogi. – Inne jest sąsiedztwo domu z drogą w odległości 7 metrów, a zupełnie inne w odległości 20 metrów – wyjaśniał. W przypadku podwariantu Ia budynki w Woli Mieleckiej są znacznie bliżej drogi, niż w przypadku podwariantu Ib w Trzcianie. I właśnie to miało być głównym powodem, dla którego podwariant Ib uzyskał ostatecznie większe poparcie ze strony samorządowców.

źródło: powiat-mielecki.pl / Hej Mielec


Relacja Tomasza Leyko, RDN Małopolska:


Zobacz również:


Koncepcje budowy mostu w Mielcu, Mielec maj 2011