Zarząd powiatu wybrał wariant drogi do mostu

Zarząd Powiatu Mieleckiego podjął uchwałę w sprawie wyboru wariantu budowy drogi poprawiającej warunki dojazdu do obszarów przemysłowych Mielca z kierunku południowo – zachodniego wraz z budową mostu na rzece Wisłoce. Ruch kołowy z północno - wschodniej części powiatu i północnej części naszego województwa oraz sąsiednich województw, w kierunku południowo-zachodniej Polski, opiera się na przejeździe przez istniejący most.

 

Każde utrudnienie na tym moście staje się przyczyną totalnego paraliżu komunikacyjnego, ze względu na brak możliwości zorganizowania objazdów, zwłaszcza dla pojazdów ciężarowych. Najbliższy most - w górę Wisłoki - w Przecławiu, tj. w odległości ok. 15 km, jest ulokowany w ciągu drogi powiatowej, na której występują obiekty mostowe o nośności ograniczonej do 10 czy 12 ton. Z kolei w dół rzeki, najbliższy most, również w odległości ok. 15 km, znajduje się w miejscowości Gawłuszowice. Przebiega on w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 982 Szczucin – Jaślany i ma nośność ograniczoną do 20 ton. Badania porównawcze średniego dobowego ruchu pojazdów na drogach wojewódzkich Podkarpacia, stwierdzony w trakcie pomiarów ruchu w 2010 roku, wykazały, że na odcinkach w sąsiedztwie Mielca należy on do najwyższych. Przykładem niech będzie ruch na drodze Nr 984, na jej odcinku Wola Mielecka – Mielec, gdzie średnio, w ciągu doby przemieszcza się blisko 18 tys. pojazdów i ilość ta sukcesywnie rośnie. Powoduje to określone problemy komunikacyjne na drogach wojewódzkich w sąsiedztwie Mielca, związane głównie z dużymi trudnościami z włączeniem się do ruchu z dróg podporządkowanych.

most

 Ponieważ zostały wyczerpane wszelkie możliwości modyfikacji istniejącego układu komunikacyjnego pod kątem powiększenia jego przepustowości, koniecznością stało się podjęcie działań dla stworzenia rozwiązania alternatywnego, polegającego na budowie nowego mostu na rzece Wisłoce i połączenia go z istniejącym systemem komunikacyjnym nowym układem dróg. Takie rozwiązanie pozwoli na poprowadzenie ruchu kołowego, zwłaszcza ciężarowego, do obszarów przemysłowych Mielca, z ominięciem miasta i tym samym odciążenie dróg obecnie wykorzystywanych. Nowa droga, według przyjętych wstępnie założeń, powinna przejąć część ruchu pojazdów do Mielca z kierunku południowo-zachodniego, tj. ruchu lokalnego z miejscowości z terenu gmin: Mielec, Czermin, Borowa, Wadowice Górne i Radomyśl Wielki oraz ruchu tranzytowego z południowo-zachodniej części Polski (m.in. z kierunku m. Szczucin, Kraków i Kielce).


Na zlecenie Powiatu Mieleckiego krakowska firma KLOTOIDA Bajor, Zygmunt Sp. j., opracowała koncepcję czterech wariantów budowy nowej drogi wraz z budową mostu przez rzekę Wisłokę. W ramach koncepcji został opracowany również podwariant Ia wariantu I, określający alternatywny przebieg wariantu I w obrębie m. Rzędzianowice i Złotniki. W drodze odrębnego zamówienia firma wykonująca koncepcję opracowała również podwariant Ib wariantu I koncepcji, o przebiegu w obrębie zabudowy m. Trzciana, będący alternatywą dla przebiegu wariantu I koncepcji w obrębie zabudowy m. Wola Mielecka oraz analizę wszystkich wariantów koncepcji.

W trakcie opracowywania koncepcji odbyło się wiele spotkań z przedstawicielami tych miejscowości, przez które planowane są przebiegi poszczególnych wariantów koncepcji; do Starostwa Powiatowego w Mielcu, jak i do firmy opracowującej koncepcję, wpłynęło wiele opinii osób prywatnych, jak i pism zbiorowych czy uchwał z zebrań wiejskich. Opinie zainteresowanych były analizowane i brane pod uwagę przy opracowywaniu wariantów nowego rozwiązania komunikacyjnego.
W kolejnym etapie działań związanych z analizą wariantów koncepcji wypowiedziała się Rada Powiatu Mieleckiego, która zgodziła się z wnioskiem Zarządu Powiatu, wyrażając znaczącą większością głosów opinię w uchwale i opowiadając się za wyborem wariantów Ia i Ib. Finałem tego etapu działań, związanych z wyborem najbardziej korzystnego wariantu nowego rozwiązania komunikacyjnego stała się, wspomniana na początku, uchwała podjęta przez Zarząd Powiatu o wyborze wariantów Ia i Ib. Wariant Ib został wskazany w uchwale jako preferowany.

Opracowane dotychczas dokumenty i podjęte decyzje stanowią dopiero pierwszy etap działań do realizacji celu, jakim jest budowa drogi i mostu umożliwiającego dojazd do strefy przemysłowej Mielca. Kolejnym krokiem będzie uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację inwestycji.

źródło: www.powiat-mielecki.pl