Przedstawienie raportu o stanie gminy to nowy obowiązek, wynikający ze zmian w Ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 506).
Wójt co roku do dnia 31 maja przedstawia radzie gminy raport o stanie gminy. Raport obejmuje podsumowanie działalności wójta w roku poprzednim, w szczególności realizację polityk, programów i strategii, uchwał rady gminy.
Rada gminy rozpatruje raport o stanie gminy podczas sesji, na której podejmowana jest uchwała rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi. Raport rozpatrywany jest w pierwszej kolejności. Nad przedstawionym raportem o stanie gminy przeprowadza się debatę.
W debacie nad raportem o stanie gminy radni zabierają głos bez ograniczeń czasowych. W debacie nad raportem o stanie gminy również mieszkańcy gminy mogą zabierać głos.
Mieszkaniec, który chciałby zabrać głos składa do przewodniczącego rady pisemne zgłoszenie, poparte podpisami:
- w gminie do 20 000 mieszkańców - co najmniej 20 osób;
Zgłoszenie składa się najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień, na który zwołana została sesja, podczas której ma być przedstawiany raport o stanie gminy.
Mieszkańcy są dopuszczani do głosu według kolejności otrzymania przez przewodniczącego rady zgłoszenia. Liczba mieszkańców mogących zabrać głos w debacie wynosi 15, chyba że rada postanowi o zwiększeniu tej liczby.
Do pobrania:
* Raport o stanie Gminy Mielec za 2018 r. [>>>]
* zgłoszenie do zabrania głosu w debacie nad Raportem o stanie Gminy Mielec za rok 2018 [>>>]
CZYM JEST RAPORT O STANIE GMINY?
Raport jest dokumentem, który obejmuje podsumowanie działalności Wójta w roku poprzedzającym jego złożenie czyli obejmującym rok 2018. Zawiera w szczególności realizację polityki, programów i strategii oraz uchwał rady gminy. Z uwagi na przedmiot raportu, obowiązek jego sporządzenia został nałożony na organ wykonawczy gminy ustawą z dnia 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (Dz.U. 2018, poz. 130) wprowadzając do ustawy o samorządzie gminnym art. 28aa (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz, 506).
Raport to bogate i rzetelnie opracowane źródło wiedzy o Gminie Mielec. Jest kompleksowym przeglądem najważniejszych wydarzeń, przeprowadzonych i planowanych inwestycji oraz statystyk dotyczących życia w gminie.
Został opracowany na podstawie danych statystycznych publikowanych przez Główny Urząd Statystyczny, Powiatowy Urząd Pracy w Mielcu, Miejską Komunikację Samochodową w Mielcu, uzupełnionych i uszczegółowionych przez dane pozyskane z referatów Urzędu Gminy, jednostek organizacyjnych oraz dostępnych analiz i raportów.